Over Sipma

Sipma richt zich op transport naar Koblenz, het Ruhrgebied en de Benelux. Vakkundige chauffeurs brengen uw goederen op de juiste bestemming. Sipma staat voor kwaliteit, maatwerk en uitstekende service in een dynamische branche.

In 1923 reed de eerste T-Ford van Former Sipma over de weg. De voornaamste vracht bestond uit aardappels. Een bewogen geschiedenis. Inmiddels bestaat het wagenpark uit ruim vijftig moderne vrachtauto’s. De vracht is veelzijdig, chauffeurs zijn opgeleid (ADR-gecertificeerd) om ook specialistisch transport te verzorgen. Dit kan zowel met vrachtauto’s in eigen kleur, als dedicated: in de huisstijl van de klant. Met ruim zestig chauffeurs in dienst waarborgt Sipma Transport continuïteit en flexibiliteit.

Sipma Transport: al sinds 1923 op de weg

De historie van een eersteklas transportbedrijf

Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

De weg van 1923 tot nu

De wagens van Sipma hebben ontelbaar veel kilometers gereden. Inmiddels met ruim vijftig royaal uitgeruste vrachtauto’s. In de jaren twintig van de vorige eeuw begon het met een enkele T-Ford. Wie zaten er achter het stuur en hoe heeft het bedrijf zich ontwikkeld? Een bijzonder familiebedrijf in hoofdlijnen:

 

2008 – heden: duidelijke focus
De familie Sipma staat sinds oktober 2016 weer volledig aan het roer van het transportbedrijf. Van 2011 tot oktober 2016 heeft Herman Weringa een belangrijke rol gespeeld. Weringa nam in 2011 het bedrijf over van Henk Sipma, die het transportbedrijf 24 jaar lang leidde. Begin 2015 kwamen de aandelen weer in handen van de familie Sipma, Weringa bleef nog wel de directie voeren tot oktober 2016.

 

Het jaar 2008 is een belangrijk punt: het begin van de crisis. In deze lastige jaren verzette Sipma de bakens, het zorgde ervoor dat de organisatie stabiel bleef en de crisis heelhuids doorkwam.

 

1990 – 2008: uitbreiding
Bestemmingen breidden zich uit van de Benelux naar heel Europa. Er ontstonden samenwerkingen met enkele Noord-Nederlandse transportondernemingen. Sipma Transport was uitgegroeid tot een grote onderneming. Herman Weringa en zijn vrouw Aly hadden in 2006 de eerste aandelen van het bedrijf overgenomen.

 

1970 – 1990: jaren van groei
Former Sipma stopte in 1971 als eigenaar/directeur. Hij werd opgevolgd door respectievelijk Udo (1976) en Tjitze (1986). In 1977 vestigde het bedrijf zich op de huidige plek: aan Marwijksoord 6, de weg tussen Grolloo en Rolde.

Het bedrijf groeide, net als de diversiteit in vracht. Het accent lag in het begin op stukgoed en agrarisch vervoer. Later werden dat producten van regionale bedrijven. De focus verlegde zich van agrarisch naar industrieel transport. Bijvoorbeeld bakkers- en kruidenierswaren, verfwaren, conserven, verpakkingen en afval. Voornamelijk voor bestemmingen binnen de Benelux.

 

1950 – 1970: zonen in het bedrijf
Het was hard werken voor Former Sipma. In 1959 kreeg hij versterking van zijn zoon Udo. Ze hadden drie trucks ter beschikking (voornamelijk Amerikaanse dump, van de merken Dodge en GMC) waarmee voornamelijk agrarische producten, vee en veevoeders werden vervoerd. De groei zette gestaag door. In 1963 kwamen zonen Tjitze en Henk in het bedrijf. In 1964 reed hun eerste nieuwe vrachtwagen. Dankzij goede mond op mond reclame druppelden de opdrachtgevers binnen, onder andere vanuit de verpakkingsindustrie. Eind jaren zestig kwamen ook Jan en Thijs bij hun vader rijden, het wagenpark was uitgegroeid tot acht auto’s.

 

1940-1950: aardappels sorteren
De twee vrachtwagens die Former Sipma had werden tijdens de oorlog gevorderd. Een aardappelsorteermachine vormde in de oorlog de basis voor de werkzaamheden, dit werd tot in de jaren vijftig doorgezet.

Na de oorlog kon Former zich weer richten op handel in aardappelen en transport.

 

1923: de eerste T-Ford
Former Sipma, handelaar in pootaardappelen en werkman, vestigde zich in 1923 met zijn ouders, twee broers en een zus aan de Asserstraat in Rolde. Hij kocht eind jaren twintig een T-Ford. Handel en vervoer leverden niet zoveel op, het kostte Former veel moeite het hoofd boven water te houden. Als weduwnaar droeg hij de zorg over drie kinderen. Hij trouwde opnieuw en had toen nog eens tien kinderen om voor te zorgen. Met een verhuizing naar de Schoolstraat hoopte hij op iets meer succes in de zaken.

Bespaar met service op maat

Lees meer

Nieuws over Sipma en de transportwereld

Lees meer

Dagje meerijden? Stap in!

Binnenkort meer….